WEDSTRIJDTURNEN

lange-matMeisjes en jongens met aanleg voor het turnen en met extra motivatie worden door de trainer gescout en uitgenodigd om mee te doen aan het wedstrijdturnen. Dat zijn trainingen die 2 of 3 uur duren. We oefenen voor deelname aan wedstrijden en dat vergt discipline en doorzettingsvermogen. Om een goed niveau te kunnen bereiken wordt aanbevolen om (minimaal) 2 keer per week te trainen. Als je net begint, kun je de eerste tijd 1 keer per week trainen.

Na een warming-up en krachttraining volgt een mix van sportieve elementen met oefeningen voor meisjes op de balk, ongelijke brug, vloer en sprong op pegasus of kast. Voor jongens: voltige (paddenstoel), rekstok, brug met gelijke leggers, sprong, ringen en vloer. Gewerkt wordt aan kracht, lenigheid, souplesse, lichaamshouding, evenwichtsgevoel, concentratie, lichaamsbeheersing en timing.
Klik hier voor het huidige lesrooster en de locaties. Deelname aan
wedstrijdturnen is alleen op uitnodiging van een trainer.

Wedstrijden
DOS Amsterdam doet mee aan de landelijke competitie georganiseerd door de KNGU. Turnen werd vroeger ook wel ‘keurturnen’ genoemd. Juryleden ‘keuren’ de turnprestaties en kennen punten toe, per onderdeel. De verplichte onderdelen voor meisjes zijn evenwichtsbalk, brug met ongelijke leggers, de vloer (vierkante mat) en sprong (paard of kast). De onderdelen voor jongens zijn voltige (paddenstoel), rekstok, brug met gelijke leggers, sprong, ringen en vloer. Vanaf 7 jaar mag je al aan enkele wedstrijden meedoen, ervoor trainen kan al vanaf je zesde jaar.

Je kunt de lesstof bekijken: Oefenstof Wedstrijdturnen KNGU.  Er is bijvoorbeeld een filmpje voor de Vloeroefening N1, N2, D1 en D2.